5 september - meeting Village Chief en kickboksen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 5 september - meeting Village Chief en kickboksen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

5 september - meeting Village Chief en kickboksen

Door: Mirna Knoop

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

11 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen hadden we een meeting met Sina en met de village chief van Anlong Kong. Na ons voorgesteld te hebben konden we vragen stellen aan de chief. We wilden graag weten wat hij graag zou willen hebben in het dorp. Hij is met de juli groep naar het dorp Kep geweest waar er een project met varkens is opgesteld waar hij naar heeft gekeken en interesse voor heeft.
Hierbij krijgt een paar mensen in het dorp een varken om voor te zorgen, dit zijn om mee te beginnen de wat rijkere mensen omdat zij geld hebben om voor ze te zorgen. Wanneer het varken biggen krijgt worden die aan andere families gegeven. Zo komen er steeds meer varkens waarvan ook een deel verkocht kan worden. Zo kunnen de mensen meer geld verdienen.
Hij vond dit een erg goed idee om dit ook in Anlong Kong te introduceren. Sina en de chief hebben vijf gezinnen gevonden die graag een varken willen hebben en ook weten hoe ze er voor moeten zorgen. De vijf gezinnen vormen dan het comité voor het varkensproject. Wanneer er iets vastloopt of als ze niet goed weten wat ze moeten doen kunnen ze naar de chief of naar Sina gaan. Voordat het project echt goed gaat lopen, gaat er in ieder geval al een paar maanden overheen. Eerst moet het varken nog biggetjes krijgen en die moeten nog twee maanden bij hun moeder blijven.
De mensen in Anlong Khong moeten nog wel heel erg wennen aan een comité en via het varkensproject kunnen mensen aan het idee wennen en zien dat het ook goed kan werken.

Ook hebben we het over de Tippy Tap gehad. De village chief motiveert de mensen uit het dorp om te komen kijken naar de uitleg over het gebruik van de Tippy Tap.

Ook hebben we gekeken met de werkers hoeveel geld we nog nodig hebben voor de school en de kanalen. Er moet nog best veel gedaan worden en de werkers zullen nog door moeten werken voordat de kanalen af zijn, de grond van de school is opgehoogd en het cement is gestort.

Na deze besprekingen zijn we naar Phnom Penh gegaan om naar een kickbokswedstrijd te kijken. Het plan was om daarna naar een internetcafé te gaan maar het internet lag er uit dus dat ging niet door. Wij (Roy, Werner, Lisa en Mirna) zijn toen de plaatselijke markt op gegaan om even rond te kijken. Ook konden we nog op het laatste moment cadeautjes voor Heida haar verjaardag kopen. Dat was tot nu toe erg moeilijk geweest omdat ze heel goed op ons let en er altijd bij is. Volgens mij ziet ze alles en heeft ze ook ogen in haar achterhoofd.Maar we hebben toch stiekem wat kunnen kopen!

Hierna was het tijd om ons even in het zweet te werken. Heida nam ons mee naar een boksles die we kregen van een professionele bokser. We moesten slaan en schoppen, springen, buikspieroefeningen doen en opdrukken. Nou, daar ga je wel van zweten hoor! Het was erg leuk om te doen, vooral wanneer het niet helemaal goed lukte, zoals het opdrukken. Dan deden de leraren het wel even voor. Het ziet er opeens heel makkelijk uit dan…

Weer terug in het huis ging Heida slapen en gingen wij heel stiekem het huis versieren met de slingers die we op de markt hadden gekocht. We hebben nergens vlaggetjes kunnen vinden dus hebben we ze zelf gemaakt. Heel uniek zijn ze geworden, zo vastgemaakt met wasknijpers. Sina was blijven slapen en om 24.00 gingen we naar boven om Heida zingend wakker te maken. Sina had ook taart en vuurwerk meegenomen dus het was helemaal compleet! Heida kreeg een zonnebril van ons omdat ze die kwijt was geraakt en een traditionele Cambodjaanse pyjama. Prachtig!