14 september - Meten is weten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 14 september - Meten is weten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

14 september - Meten is weten

Door: Roy Thepen

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

18 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanochtend weer lekker vroeg uit de veren om de kinderen van de kleuterschool in Along kong te meten en wegen.

Om kinderen te stimuleren naar school te gaan (en ervoor te zorgen dat ze goed eten) krijgen ze tussen de middag een gratis warme maaltijd aangeboden. Een positief bijeffect zal zijn dat de kinderen ook beter zullen groeien. Vanochtend hebben we alle kinderen van de school gemeten, gewogen en gefotografeerd. Dit doen we zodat we deze gegevens in een database kunnen zetten en volgend jaar de meeting kunnen herhalen. Daaruit kunnen we dan zien wat het resultaat is. Er zijn al databases van andere organisaties in de omgeving van kinderen die niet mee doen aan een voedselproject. Dit is voor ons prima vergelijkingsmatriaal.

Het verliep echt lekker soepel!! De kinderen gingen eerst langs Mirna waar ze werden gewogen. Daarna werden ze bij Lisa gemeten. Tegelijkertijd kon ik mooi even snel een fototje van ze maken. Ondertussen gaven we de resultaten door aan de leraar die alles opschreef. Binnen een uurtje waren alle kinderen geweest.

Lisa, Mirna en Werner zijn toen het middageten gaan uitdelen aan de kinderen. Ik ben met Sina de hokken van de varkens gaan controleren, omdat de varkens morgenochtend vroeg worden bezorgd. Er waren drie stallen al helemaal af. Bij twee gezinnen moest er nog een hoop werk gebeuren. Sina heeft ze verteld dat het morgen echt prefect in orde moet zijn anders worden ze gediskwalificeerd uit het project. Aan het pass a pig project zijn een hoop regels verbonden. Sina is van mening wanneer ze zich niet eens aan de eerste regel kunnen houden, de kans groot is dat ze de rest van de regels ook negeren.

Het strenge commentaar van Sina had duidelijk een gunstig effect. Hamers, spijkers en planken werden meteen bij elkaar gezocht en ze gingen meteen aan de slag.

Hopelijk is alles af voor morgen!

Nadat Sina nog een korte werkbespreking had met de werkers zijn we naar huis gereden om ons even op te frissen en te lunchen. Daarna zijn we met de tuktuk naar Phnom Penh gereden om boodschappen te doen voor het eindfeest van morgen. Gelukkig verliep het alemaal lekker vlot en waren we nog net op tijd binnen in het internet-cafe voor de dagelijkse tropische regenbui.

Nu zijn we bezig me de draagvlakversterkende activiteiten voorbereiden. Op 17 oktober geven we een typisch Cambodjaans feest. Iedereen is welkom! Dus zet het maar alvast in je agenda!!!!

We zijn nog bezig met de uitwerking, dus de details volgen nog....

Door: Roy

• 18 September 2009 - 15:41

Peterhans:

Zo, harde werkers. In korte tijd veel gerealiseerd. Het was ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Hoop jullie snel te zien om de belevenissen oo te horen!!

Complimenten voor jullie inzet!

:-) Peterhans

Cambodjaseptember09

Nederlandse jongeren gaan een maand lang naar Cambodja om te ervaren hoe het leven daar is. Ze werken mee aan projecten ten behoeve van het welzijn van de mensen in het dorp Anlong Khong. Een initiatief van Stichting En Route in samenwerking met Stichting Actieve Hulp Cambodja, gefinancierd door Xplore.

Actief sinds 30 Aug. 2009