13 september - De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 13 september - De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

13 september - De laatste loodjes..

Door: Lisa van Teeseling

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

18 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag stond weer in het teken van graven. Onder de school moest het nog vlakker gemaakt worden zodat het beton hopelijk snel kan worden gestort. We hebben ons de hele dag vermaakt met scheppen dus! Tijdens de lunch probeerden we nog een dutje te doen maar helaas..
Vanwege Ptchum Ben day zijn de monikken in de temple de hele dag in het hele dorp te horen via een grote luidspreker. Toen zijn we maar weer verdergegaan met graven. Hier en daar komen nu wel wat blaren tevoorschijn! Toen het ‘s middags begon te regenen werd het te nat om te graven en gingen we op weg naar huis. Het is trouwens opvallend droger de laatste dagen. De weg naar het dorp kan worden gereden zonder dat je al te nat wordt.

Heida en Mirna hoefden niet te graven, want die gingen naar Phnom Penh. Heida is daar bezig geweest met de ‘varkensdocumenten’. Dinsdag gaan we de varkens overhandigen aan de vijf families en dan moet er natuurlijk wel een contract zijn dat ze kunnen ondertekenen. Ze heeft bestaande documenten gekregen van Sarah, die ergens anders in Cambodja dit project al heeft opgezet. Een klein probleempje is dat de documenten engels zijn, maar letterlijk uit het khmer vertaald. Gramaticaal zit het dus niet lekker in elkaar en hier en daar zijn de zinnen echt niet te begrijpen! Hopelijk kunnen we snel aan de documenten in het khmer komen, dan kan Sina die in goed engels vertalen.

Mirna is met Sina de hele dag inkopen wezen doen voor ons afscheid. We hebben voor een aantal mensen natuurlijk onze typisch cambodjaanse foto, maar dat is niet genoeg! Voor de werkers laten we petten maken met de tekst ‘Anlong Khong nr. 1 worker’ erop. Mirna heeft ook nog mooie sjaals gekocht voor de moeder van het huis en de moeder van het koken. We wilden eigenlijk een nieuwe karaokeset kopen voor het huis, want een van de huidige microfoons begint het te begeven maar jammer genoeg is dat iets te duur. Voor de kinderen zijn horloges en een paar oorbelletjes gekocht.

Het zat Mirna en Heida niet mee! Ze hebben tot ‘s avonds 22.00uur met Sina in een internetcafe in Phnom Penh geworsteld met de documenten en het budget, en toen ze eindelijk thuis kwamen was er geen eten meer voor ze! Miscommunicatie.. Roy heeft vandaag geholpen met koken en daarom wilden Mirna en Heida perse thuis en niet in Phnom Penh eten. Ze belden naar de vader om te zeggen dat wij, Roy, Lisa en Werner, alvast konden beginnen, omdat het anders wel erg laat zou worden. Helaas begreep de vader eruit dat ze zouden eten in Phnom Penh! Het eten dat na onze maaltijd over was is toen gewoon naar de familie gegaan. Erg jammer voor ze, want Roy had goed zijn best gedaan!

Het aftellen is nu wel echt begonnen.. Morgen gaan we alle kinderen meten en wegen, tandenpoetsles geven en de hokken voor de varkens controleren. Dinsdag is dan alweer de laatste echte dag en gaan we de fietsen verloten. We hebben het hier echt naar ons zin gehad en zouden nog veel langer willen blijven! Nu moeten we alweer bijna afscheid nemen van alles en iedereen, terwijl het lijkt of we er net zijn! Aan de andere kant is het natuurlijk ook leuk om iedereen in Nederland weer te kunnen zien en een lekker bruin boterhammetje met kaas te eten!

Door: Lisa

• 18 September 2009 - 13:10

Constance:

wooow lies ik herkende je helemaal niet!! wat vet hee die outfit! klinkt echt ziek vet wat je daar allemaal doet! xxx

• 20 September 2009 - 19:12

Nina: