8 september - De dag van de Tippy Tap voorlichting - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 8 september - De dag van de Tippy Tap voorlichting - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

8 september - De dag van de Tippy Tap voorlichting

Door: Lisa van Teeseling

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

12 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Geslaagd! Wat een enerverend dagje!

De hele ochtend hebben we de laatste zeep in zakjes geknoopt zodat we die 's middags konden uitdelen na de Tippy tap introductie.

Na de lunch gingen we op weg naar het dorp. Dat tochtje is inmiddels al een avontuur op zichzelf! Het is nu de laatste maand van het regenseizoen en het water staat de laatste dagen heel hoog. het lijkt wel of we door een rivier fietsen als we naar het dorp gaan. Grote delen van de weg zijn helemaal ondergelopen. Dan zien we onze fietswielen onder water verdwijnen en moeten we ook stukken lopen. We gaan dus maar op onze blote voeten, laarzen hebben al geen zin meer. Die lopen vol!

We zijn de laatste dagen vooral bezig geweest met het voorbereiden van de Tippy Tap presentatie en het Pass the Pig project. Zeepjes in zakjes doen, bespreken, nadenken, meetings.. Allemaal heel erg nodig natuurlijk, maar je ziet geen resultaten. Eerlijk gezegd waren we ook best bang dat er niemand zou komen opdagen bij de Tippy Tap introductie of dat niemand het interessant zou vinden, maar het omgekeerde gebeurde!

De chief heeft iedereen gezegd naar onze introductie te komen die om 13.00uur zou beginnen. We dachten dat het het best zou zijn om dit gewoon in een klaslokaal te doen. Voor we begonnen kwamen er al een heleboel kinderen kijken. Als ze weten dat er iets gaat gebeuren komen ze gelijk kijken en al helemaal nadat ze ons hadden zien lopen met zakken vol zeep. Daar gaat iets uitgedeeld worden! We waren even bang dat er alleen kinderen zouden komen maar dat was niet zo! We besloten dat het lokaal verboden moest zijn voor kinderen omdat het anders echt een chaos zou worden. De ramen en deur bleven open dus ze konden wel meekijken.

Rond 13.00uur zat het lokaal vol met volwassenen, wat een verassing! We deelden de door Roy en Werner gemaakte handleiding aan iedereen uit en toen kon het beginnen. Sina deed het woord en wij deden onze toneelstukjes. Iedereen lette echt op en toen Sina vroeg wie van plan was om ook echt een Tippy Tap te gaan maken (voor onze vertrekdag) staken zeker vijf mensen hun hand op. Dat hadden we echt niet verwacht! Veel mensen vonden het een goed idee en een paar wilden het ook even uitproberen. Uiteindelijk hebben we iedereen met een handleiding drie zakjes zeep gegeven.

We waren allemaal blij de Tippy Tap zo aansloeg. Hopelijk gaat hij ook echt gemaakt en gebruikt worden. Vandaag heeft ons een energieboost gegeven zodat we er weer tegenaan kunnen!

Door: Lisa

• 12 September 2009 - 10:55

Fam Van Teeseling:

Ha Lisa,
    leuke verhalen en mooie avonturen. Geniet ervan, veel plezier daar!

Anouk, Peter, Thomas, Mees en Benjamin (en Moo)

Cambodjaseptember09

Nederlandse jongeren gaan een maand lang naar Cambodja om te ervaren hoe het leven daar is. Ze werken mee aan projecten ten behoeve van het welzijn van de mensen in het dorp Anlong Khong. Een initiatief van Stichting En Route in samenwerking met Stichting Actieve Hulp Cambodja, gefinancierd door Xplore.

Actief sinds 30 Aug. 2009