6 en 7 september - Zeep, taart en varkens - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 6 en 7 september - Zeep, taart en varkens - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

6 en 7 september - Zeep, taart en varkens

Door: Mirna Knoop en Lisa van Teeseling

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

11 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Zondag 6 september - Goede voorbereiding is het halve werk

Vandaag zijn we in het huis aan het werk. We moesten veel voorbereidend werk doen. Roy en Werner zijn bezig geweest om de Tippy Tap te maken. Lisa en Mirna hebben de presentatie van de Tippy Tap geschreven en het toneelstukje voorbereid. Ook hebben we gebrainstormd over het pass-the-pig-project, hebben we gewerkt aan de draagvlakversterkende activiteiten en hebben we de zeepnetjes voor de Tippy Tap gemaakt.

We hebben zeep gekregen van stichting Soap&Samples en die moesten we in netjes doen om onderaan de Tippy Taps te kunnen hangen. Er gaat veel tijd zitten in het voorbereidende werk, maar het halve werk zit in de voorbereiding he!

‘s Avonds hebben we de verjaardag van Heida gevierd, ze is 32 jaar geworden, GEFELICITEERD!! De kids van de winkel, Sina, Sarah en Bart, de bewoners van het huis en een paar werkers waren aanwezig. En natuurlijk waar kunen we Heida het gelukkigst mee maken; karaoke! We hebben eerst samen gegeten, Heida heeft cadeautjes uitgepakt en daarna hebben we gezongen en gedanst, het was weer erg gezellig! Ook was er echt Cambodjaanse taart aanwezig waar je vullingen van uitvielen, zo zoet. Jammie!

Door: Mirna

Maandag 7 september - We worden beroemd!(?)

Louise, een Australische vriendin van Heida is hier in Phnom Penh. Ze is fotografe en werkt hier voor een tijdschrift waarin onderwerpen worden beschreven over ontwikkelingsprojecten voor kinderen. Wij zijn natuurlijk vooral bezig voor het hele dorp maar toch wilde ze wel een stuk over ons doen! We hadden daarom vanochtend met haar afgesproken. Louise is gewoon begonnen met het maken van foto's van de kinderen in de klas. Daarna was het tijd voor de schoollunch voor de klassen en hebben we geholpen met het uitdelen van het eten. Dat was leuk om te doen, iedereen vond het lekker en het is sowieso leuk om met de kinderen te werken!

Er was een jongetje van drie turven hoog dat op een gegeven moment zijn 4e(!) bord rijst kwam halen! Iemand anders vond het wel wat minder.. Ik zag een jongetje dat bepaalde stukjes groenten met zijn lepel uit het raam schoot.

Daarna stond een meeting op het programma met de 5 families die willen beginnen met het 'pass the pig program'. Een van de vrouwen die er was zag er heel mooi uit, terwijl de mensen in het dorp er normaal nooit zo chique bijlopen. Dat was omdat ze net naar de tempel was geweest. Het is volgende week namelijk Pchum Ben day en de tempelbezoeken daarvoor beginnen al dagen van te voren. Het is een cambodjaanse feestdag waarop de doden worden geëerd. Cambodjanen zijn bang voor spoken en in principe komt het er op neer dat geesten van dode oma's e.d. langs zullen komen als ze niet worden geëerd. Hoe het allemaal precies gaat weten we niet, maar dat zien we volgende week als we naar de tempel gaan op Pchum Ben day zelf!

De meeting was bij de chief thuis en Sina was er natuurlijk ook bij. Er waren nog een aantal punten die we goed met de families door moesten spreken. Eigenlijk zijn we eruit gekomen dat ze allemaal klaar zijn voor het starten van het project, maar dat alleen de varkens nog missen! Daar gaat nog verandering in komen voor we weer naar Nederland vertrekken.

's Middags zijn we verder gegaan met het werken aan een kanaal in de buurt van de school. Het graafwerk is daarvoor al gedaan, maar nu moesten stenen worden gezocht en geplaatst voor de fundering van het beton dat er daarna wordt gestort.

Aan het eind van de middag was het weer tijd voor een flinke regenbui en zijn we naar huis gegaan. Voor dinsdag stond de introducering van de Tippy Tap op het programma dus we hebben nog even goed doorgesproken hoe we het aan zouden pakken en hebben geoefend met de toneelstukjes.

Na het eten gingen we vrijwel meteen naar bed, voor achten lagen we erin! De vorige groep zagen we ook steeds vroeg naar bed gaan en we snapten niet hoe ze toen al moe konden zijn, maar nu doen we precies hetzelfde!

Door: Lisa

• 11 September 2009 - 13:40

Floris Schermerhorn:

huh lisa, zit je in cambodja? ik dacht dat jij naar z.amerika ging. of is dat pas later? in ieder geval: veel succes met alle activiteiten daar. x

• 11 September 2009 - 17:19

Sasssss:

Liesl!! t klinkt echt supervet allemaal! toch wel beetje jaloers dat jij daar bent en ik hier! het lijkt alsof ik je al maanden niet meer heb gezien, maar donderdag ben je er weer JOEHOEEEE!!! nou veel plezier daar nog! X Sas

• 11 September 2009 - 19:08

Sandy:

Ha Lies, gaaf daar zeg. Volgens mij vliegt de tijd met alle activiteiten, die jullie daar ontplooien. Begreep, dat je de volgende vakantie al gepland hebt! Jullie hebben elkaar zelfs gesproken, jij en Jon.
    Het ga je goed. Lfs XX Sandy