11 &12 sept: terug naar Phnom Penh en aan de slag - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu 11 &12 sept: terug naar Phnom Penh en aan de slag - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodjaseptember09 - WaarBenJij.nu

11 &12 sept: terug naar Phnom Penh en aan de slag

Door: Mirna Knoop

Blijf op de hoogte en volg Cambodjaseptember09

13 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen konden we een beetje 'uitslapen', wel tot half 7! Het was weer tijd om terug te gaan naar Phnom Penh dus hadden we een ritje terug met de bus van 6 uur. Lisa had Sina zijn advies opgevolgd en het ''beste'' plekje van de bus opgezocht. Boven de chauffeur is er een soort plateautje waar je kan liggen en dat was Lisa haar slaapplek geworden.

Tegen 2 uur kwamen we aan en liepen we snel naar het internetcafe Corner 33 toe. We waren er echt net op tijd want toen begon het heel hard te regenen, zo hard dat de straten helemaal onder water stonden. In Corner 33 hebben we gewerkt aan de weblog van de afgelopen dagen en we hebben vergaderd over het pass-the-pig project. De planning voor de komende dagen, taken verdelen, want de tijd dringt...nog even en we gaan alweer naar huis. Wat gaat het snel!

Toen we op de klok keken was het al laat en moesten we opschieten om naar de fotograaf te gaan. We gaan ons laten opmaken op traditionele Cambodjaanse stijl, dat doen ze hier wanneer ze gaan trouwen. Bij de eerste fotgraaf hadden ze er niet veel zin in, ze zeiden dat de make-up mevrouw er niet was maar ze waren ook aan het eten en volgens mij wilde ze daar liever niet bij gestoord worden. Bij de volgende hadden we meer geluk en zij wilden ons wel nog opmaken.

Omdat Roy zo'n goed gevoel voor kleur heeft mocht hij uitzoeken wat Heida, Lisa en Mirna moesten dragen. We kregen een hele laag make-up op ons gezicht, je zal ons bijna niet meer herkennen. Roy en Werner kegen ook andere kleren aan, waar de mannen in trouwen. Het is een zwarte broek met een mooi gekleurd jasje. Roy paste de Cambodjaanse kleren echter niet zo goed, wat voor een erg grappige situatie zorgde :) Lisa kreeg een mooie oranje korset met pofbroek aan, Heida was in het roze en Mirna kreeg goud met paars. Het zag er beeldig uit met alle sieraden die we omkregen!

De groepsfoto geven we aan de werkers in het dorp en aan de mensen die voor ons gezorgd hebben, als afscheidscadeau.

We gingen nog even eten bij het reataurant Blue Doplhin en toen was het zover om te doen waar Roy en Werner al lang naar uit hebben gekeken; de homobar! Elke vrijdag en zaterdag treden ze op als bekende zangeressen, dan dansen en playbacken ze op de bar. Dit is echt iets wat je gezien moet hebben hier! De jurken waren afschuwelijk lelijk, ze hadden veel te veel make-up op, ze playbackten te overdreven en ze kenden de tekst van het liedje niet! We moesten er erg om lachen omdat het heel nep er uit zag, echt een belevenis hoor! Na een paar liedjes werd het de jongens te veel en gingen ze maar even naar buiten om daar een biertje te drinken.

Daarna gingen we weer met de tuktuk naar huis om in ons eigen bedje te kunnen slapen..

Zaterdag 12 september:

Roy is vandaag met Sina varkens gaan kopen voor het pass-the-pig project. We hebben goed nieuws want we hebben 1 zwanger varken en 4 biggetjes kunnen kopen! Ze worden dinsdag naar Anlong Kong gebracht dus de mensen kunnen beginnen met het bouwen van de hokken.

Heida is op de computer bezig geweest om van alles voor te bereiden, druk druk druk.

Werner, Lisa en Mirna zijn naar Anlong Kong gegaan om daar te werken. Toen we daar aankwamen begon er net een trouwerij. Mirna werd meteen een bord bananen in haar handen gelegd en ze mocht meelopen met de stoet naar het huis van de bruid. Ze hadden allemaal mooie jurken aan en een heleboel make-up, net zoals wij gisteren :) Later liep Lisa ook mee met een bord met lychees. Na een tijdje gingen ze met z'n allen rijst eten, voor ons een mooi excuus om aan het werk te gaan want ik denk niet dat onze maagjes het daar mee eens waren geweest.

We moesten verder gaan met graven onder de school. Er komt cement onder dus gingen we de overige bergen zand die er lagen naar het midden toe scheppen. We staan steeds gebukt omdat de school niet zo hoog is, dat voelen we wel in onze rug maar dat is weer ervaringsleer he!

Er zijn altijd veel kinderen bij wanneer we werken, er was een jongen van een jaar of 15 die ons heel goed mee hielp. Hij werkte hard, dat vonden we erg leuk om te zien! Na zo'n dag hard werken sliepen we al om 20.00 uur, lekker hoor!

Door: Mirna

• 13 September 2009 - 11:34

Judith En Ed:

Wat vertraging opgelopen met het kijken van deze site i.v.m een virus op onze computer maarerg leuk om alles te lezen en de foto's te zien. Door de telefoongesprekken waren we al aardig op de hoogte maar nu kunnen we ons er nog meer in verplaatsen. Jammer dat we niet bij de trouwerij waren van onze zoon......!

• 13 September 2009 - 18:04

Nina:

Hey,
    ik wens jullie (nogmaals) veel succes. Geniet, want in Nederland ben je dáár niet..

• 14 September 2009 - 14:34

En Route Stichting Actieve Hulpverlening:

Jullie zijn goed bezig!
    Erg leuke verhalen en fijn om te zien dat het pass-a-pig project nu echt van start is. Heel veel succes en plezier de laatste week!